وضعیت اقتصادی بد شهروندان آمریکایی و مسائل اجتماعی همچون جنبش های دانشجویی برای توقف جنگ و نسل کشی در غزه نیز اثرگذار بر تحولات انتخابات در کمتر از سه ماه آینده می باشد

رای‌دهندگان آمریکایی آچمز چالش‌های داخلی و بحران‌های جهانی / نگاهی به وضعیت دموکرات ها و جمهوری خواهان در آستانه انتخابات

کمتر از سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا (سه‌شنبه ۵ نوامبر – ۱۵ آبان) همه رخدادها و اظهارنظرها از داغ شدن تنور رقابت حکایت دارد. با نزدیک شدن لحظه به لحظه عقربه شمارها، به ساعات آغازین این ماراتن، دونالد ترامپ بر دامنه حملات لفظی خود علیه کامالا هریس افزوده و وی را دیوانه و روانی خطاب کرده و در مقابل جانشین جو بایدن هم درصدد است با بهره برداری از اهرم های در دسترس رقیب زبان باز و پوپولیست خود را به زیر بکشد.

بالا گرفتن تب رقابت در حالی است که نظرسنجی مشترک رویترز/ایپسوس نشان می دهد که هریس توانسته با کسب ۴۲ درصد در مقابل ۳۷ درصد حمایت در سطح ملی به برتری پنج درصدی در مقابل ترامپ برسد. در نظرسنجی نیویورک‌تایمز و کالج سینا هم هریس، ترامپ را در سه ایالت کلیدی و تعیین‌کننده میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین با فاصله چهار درصد پشت سر گذاشته است. بر اساس این نظرسنجی، ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند به هریس و ۴۶ درصد گفته‌اند به ترامپ رای می‌دهند. نظرسنجی‌ها پیشتر نشان می‌داد که پس از عملکرد بایدن در مناظره، ترامپ از جمله در ایالت‌های کلیدی آمریکا پیشی گرفت، اما ورود هریس به رقابت انتخاباتی، تحرکات بیشتری را در اردوگاه دموکرات‌ها ایجاد کرد.

رای‌دهندگان آمریکایی آچمز چالش‌های داخلی و بحران‌های جهانی / نگاهی به وضعیت دموکرات ها و جمهوری خواهان در آستانه انتخابات

سایه جنگ غزه به محاسبات جهانی

در این بین به نظر موضوع جنگ غزه هم به فاکتور تعیین کننده و اثربخش در رقابت پیش رو تبدیل شده است. هریس در مورد حقوق فلسطینی‌ها برخی اظهارنظرهای عمومی داشته، هرچند هیچ تفاوت اساسی در سیاست او با بایدن در مورد فلسطین مشاهده نشده است.

فواد ایزدی تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت و گو با قدس در ارزیابی شرایط پیش روی انتخابات آمریکا تشریح کرد: هر چند موضوع تحولات فلسطین و جنگ غزه بر محاسبات جهانی سایه اندااخته اما در باره انتخابات آمریکا باید توجه داشت افرادی که به ترامپ رای می دهند معمولا تمایلی به پیگیری اخبار جنگ غزه ندارند؛ حتی می توان گفت اساسا دغدغه اینگونه مسائل را ندارند. وضعیت هر دو حزب و آرایی که از طرفدارانشان کسب می کنند، بیشتر متاثر از جنگ اوکراین و حمایت های دولت فعلی ایالات متحده آمریکا می باشد.

وی ادامه داد: هرچند سایر موضوعات همچون تنش چین-تایوان ، مسئله خروج آمریکا از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز بر کسب رای بیشتر دو حزب قدرتمند دموکرات و جمهوری خواه اثر گذار می باشد ؛ ولیکن آنچنانی که باید تغییر جدی را شکل دهد نمی باشد. البته انتظار می رود که رفتار های دولت بایدن و سیاست ترامپ در قبال مسئله فلسطین مورد نقد جدی نامزد های هر دو حزب قرار بگیرد.

چالش های داخلی در راس توجه رای دهندگان

ایزدی با بیان این مسائل و چالش های داخلی اکنون مهمترین دغدغه رای دهندگان است افزود: وضعیت اقتصادی بد بخشی از شهروندان آمریکایی، مسائل اجتماعی همچون جنبش های دانشجویی برای توقف جنگ و نسل کشی در غزه نیز اثرگذار بر تحولات انتخابات در کمتر از سه ماه آینده می باشد. کامالا هریس و دموکرات ها به خوبی از این شرایط آگاه هستند و سعی می کنند فضا را طوری پیش ببرند که بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند.

این کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: هرچند که "کالج الکترال" نقش اصلی را در تعیین برنده انتخابات ایفا می کند ولی کسب هر چه بیشتر آرای مردمی نیز در دستور کار هر دو حزب به ویژه دموکرات می باشد. ضمن اینکه باید توجه داشت هر گونه نظر سنجی داخلی و یا خارجی نسبت به پیروزی نامزد های ریاست جمهوری ایالات متحده صرفا گمانه زنی بر اساس شواهد و قرائن است. همانطور که ذکر شد، تعیین پیروز اصلی انتخابات توسط شاکله رسمی الکترال کالج انجام خواهد شد.

رای‌دهندگان آمریکایی آچمز چالش‌های داخلی و بحران‌های جهانی / نگاهی به وضعیت دموکرات ها و جمهوری خواهان در آستانه انتخابات

عوامل اثرگذار بر گسترش سبد رای هریس

حنیف غفاری دیگر کارشناس مسائل آمریکا هم در این باره گفت: باید توجه داشت انتخاب رئیس جمهور در ایالات متحده، نه بر اساس نظرسنجی های ملی بلکه به صورت ساختار کالج الکترال می باشد. البته آرای مردمی نیز مهم هستند و اگرچه نظرسنجی ها بر پیروزی هریس صحه می گذارند اما نمی توان هم اکنون با قطع و حتم در مورد پیروز این ماراتن صحبت کرد. بخش مهمی از آرای مردمی در ایالت های ویسکانسین، آریزونا، پنسیلوانیا و میشیگان در روزهای آخر انتخابات مشخص می شوند؛ این ایالات رای های سرنوشت سازی را در انتخابات دارند و باید تا لحظه آخر برای شناخت پیروز رقابت صبر کرد.

وی ادامه داد: ماجرای ترور دونالد ترامپ و ضعف بایدن در مناظره انتخاباتی با رقیبش، دموکرات ها را برای جایگزینی کامالا هریس با رئیس جمهور ۸۱ ساله متقاعد و مصمم تر کرد. بعد از ورود رسمی هریس به کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری، بخش قابل توجه آرای رنگین پوستان و مهاجران به ویژه مسلمانان به سمت دموکرات ها رفته است. البته حمایت از توقف جنگ غزه و برقراری آتش بس نیز تاثیر زیادی در گرایش اغلب آرای گروه های مذکور داشته است. ولی در اصل، این رفتار ها تاکتیکی و موقتی می باشد؛ چرا که هریس خودش به عنوان معاون بایدن یکی از حامیان حمله ارتش اسرائیل به نقاط مختلف نوار غزه است. جوبایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا به همراه باراک اوباما یکی از موسسان گروه تروریستی داعش بوده است؛ همچنین تز تجزیه منطقه را با جدیت به نفع رژیم صهیونیستی پیگیری کرده و می کند. به همین دلیل در انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی، اکثر صهیونیست ها حامی وی بوده اند و میان نامزدها تفاوت و اختلاف چندانی درباره حمایت از تل اویو وجود ندارد.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.